Sökresultat ur Konstperspektivs artikelindex
Konst för alla? |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 2/2013 Sida: 03 Beskrivning: Ledare. Tema: Offentlig konst |
Man Ray på Mjellby Konstmuseum |
|
Skribent: Nummer: 2/2013 Sida: 05 Beskrivning: Aktuellt |
Lampor– Moderna designklassiker, Samlarobjekt – Moderna designklassiker, Stolar – Moderna designklassiker. Fletcher Sibthorp och Scala Quin (översättare Sara Jonasson), Norstedts, 2012 |
|
Skribent: Bo Borg Nummer: 2/2013 Sida: 06 Beskrivning: Bokrecension |
Nils Dardel – i skuggan av dandyn. Patrik Steorn, Cecilia Berggren, Karolina Peterson, Annelie Tuveros. Mjellby Konstmuseum, 2012 |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 2/2013 Sida: 06-07 Beskrivning: Bokrecension |
Workspaces – Dialogues, Richard G. Carlsson, Eget förlag, 2012. / Konstnärer & deras ateljéer. Anette Mörner (stylist), Anne Nyblaeus (foto), Bo Madestrand (text). Bladh by Bladh, 2012 |
|
Skribent: Magnus Bons Nummer: 2/2013 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Ljudkonst gestaltar kulturarvet (In Site, Susan Philipz), Damien var inte först, Modefotografi på Thielska |
|
Skribent: Nummer: 2/2013 Sida: 08 Beskrivning: Noterat |
Vad är offentlig konst? |
|
Skribent: Martin Ålund Nummer: 2/2013 Sida: 09-14 Beskrivning: Vilken roll har egentligen den offentliga konsten? Kan man kvalitetssäkra konstupplevelser? Och varför skall placeringen av konst ältas i det oändliga medan reklamaffischer i kolossalformat smälls upp hur lätt som helst? |
Torgkonst |
|
Skribent: Nicolas Hansson Nummer: 2/2013 Sida: 16-21 Beskrivning: Det offentliga rummet naggas i kanterna. Men det finns tecken på att konsten hittar nya vägar förbi stadsplaneringens och kommersialismens hinderbana. |
Brytningstid |
|
Skribent: Kristina Möster Nilsson Nummer: 2/2013 Sida: 22-26 Beskrivning: Möt några av de konstnärer som laborerar med plats, idé och material i offentliga rum. Intervju med gruppen Parfyme samt Nina Canell. Mark Dions installation för norska turistvägar |
Platsens betydelse |
|
Skribent: Martin Schibli Nummer: 2/2013 Sida: 28-32 Beskrivning: Begreppet plats är den offentliga konstens välsignelse och förbannelse. |
(O)anspråkslösa förslag |
|
Skribent: Magnus Bons Nummer: 2/2013 Sida: 34-38 Beskrivning: Ett hål i månen. Gratis bensin till ägare av snygga raggarbilar. En härva av motorvägar på en öde ö. Johan Zetterquist begår lustmord på den offentliga konstens idégrund. |
10 skulpturtoppar |
|
Skribent: Ingemar Simonsson Nummer: 2/2013 Sida: 40-43 Beskrivning: Sverige är fullt av skulpturer från den klassiska modernismens era. De flesta har sett dem, men färre vet vem konstnären är eller deras tillkomsthistoria. Konstperspektiv listar tio ärevördiga skulpturtoppar. |
Åtta frågor om offentlig konst |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 2/2013 Sida: 44-45 Beskrivning: 1937 skapades Statens konstråd. Samma år grundades KRO, Konstnärernas Centralorganisation. Mycket vatten har flutit under broarna sedan dess.Intervju med Karin Willén och Magdalena Malm |
En hjältes comeback |
|
Skribent: Bo Alvberger Nummer: 2/2013 Sida: 46-49 Beskrivning: Många av dagens konstnärer vänder modernismen ryggen och anknyter till äldre stilideal. Samtidigt växer intresset för svensk 1800talskonst. En av de konstnärer som är på väg att återupptäckas är Nils Forsberg. |
Tegel, tegel på väggen där |
|
Skribent: Lena Karlsson Nummer: 2/2013 Sida: 50-53 Beskrivning: Mötet: Ulla Viotti. Ulla Viottis konstnärskap har utvecklats från keramiska utsmyckningar i stengods till fristående arkitektoniska tegelskulpturer. |
FREAKSHOW hos Underliv |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 2/2013 Sida: 54 Beskrivning: Underliv är en nybildad konst och kulturförening som är verksam i Malmö. Det riktigt stora projektet under 2013 är utställningen FREAKSHOW. Mathias Jansson pratade med en av föreningens förgrundsfigurer Aje Carlstein. |
Konst i garderoben, Konst möter Konst |
|
Skribent: Nummer: 2/2013 Sida: 55 Beskrivning: Kortfattat |
Konstbildning med avstånd |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 2/2013 Sida: 55 Beskrivning: Distriktet i Gävleborg har startat en distanskurs i konsthistoria för sina konstföreningar. Ordförande Anders Norén berättar varför man startade en distansutbildning: |
Art Line blir Flaggskeppsprojekt, Det skall vara en biennal i år, Värnhemstorget kan få en elektronisk skulpturpark |
|
Skribent: Nummer: 2/2013 Sida: 56 Beskrivning: Noterat |
Galleri Blå |
|
Skribent: Nummer: 2/2013 Sida: 59 Beskrivning: Serie |
På gatunivå |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 1/2013 Sida: 03 Beskrivning: Ledare. Tema: På gatunivå. Gatukonst, graffiti, street art – kärt barn har många namn. Men faktum är att den konst som görs spontant i det offentliga rummet kommit att bli en allt viktigare spegling av vår samtid. |
»Vi hade fel« på Waldemarsudde |
|
Skribent: Nummer: 1/2013 Sida: 05 Beskrivning: Aktuellt. Carl Johan De Geer |
Agnes Martin: Paintings, Writings, Remembrances, (ed. Arne Glimcher), Phaidon, 2012 |
|
Skribent: Magnus Bons Nummer: 1/2013 Sida: 06 Beskrivning: Bokrecension |
Kåken & Valand – konstnärsliv i 1950-talets Göteborg, Olle Anderson m.fl, 2012 |
|
Skribent: Gert Z Nordström Nummer: 1/2013 Sida: 06-07 Beskrivning: Bokrecension |
Agneta Lalander: Broder Gösta! Nils Lindgrens brev till GAN 1943-1957, Almlöfs förlag, 2011 |
|
Skribent: Jan Torsten Ahlstrand Nummer: 1/2013 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Ungdomen tar över Venedigbiennalen - nya curatorn Massimiliano Gioni, Kulturhuset bli frimärke |
|
Skribent: Nummer: 1/2013 Sida: 08 Beskrivning: Noterat |
Gatukonst och graffiti - en kort historik |
|
Skribent: Jacob Kimvall Nummer: 1/2013 Sida: 10-14 Beskrivning: När kom graffitin till Sverige? Och är det någon skillnad på gatukonst och graffiti? Här reder vi ut begreppen. |
Gadekunsten og den kommercielle kunstverden |
|
Skribent: Peter Bengtsen Nummer: 1/2013 Sida: 16-20 Beskrivning: Indenfor de seneste 7–8 år har kunstnere, der tidligere var kendt for deres arbejde på gaden, gradvist fundet anerkendelse og kommercielt fodfæste i den etablerede kunstverden. Om bl a Banksy och Armsrock (Asbjörn Skou) |
Ta tillbaka det offentliga rummet |
|
Skribent: Rebecka Bülow Nummer: 1/2013 Sida: 22-26 Beskrivning: Polanco Graffestival. En promenad i chilenska Valparaiso blir under en gatukonstfestival en resa med spray, penslar, mosaik och rollers över hela Latinamerika |
När väggen tvättats ren – spåret av den skrivna bilden |
|
Skribent: Johanna Theander Nummer: 1/2013 Sida: 28-31 Beskrivning: Graffitiverk är skapade för stunden, inte för evigheten. Därför blir den filmade dokumentationen av deras tillkomst en viktig del av verken – och av verksamheten som sådan. |
Väggar som talar, väggar som minns |
|
Skribent: Tomas Polvall Nummer: 1/2013 Sida: 32-35 Beskrivning: I Belfast är spåren av den våldsamma konflikten på 70- och 80-talet alltid närvarande. Stora muralmålningar berättar om en tid av oförsonlighet och hat. Men nu bidrar de till att överbrygga motsättningar. |
Bäraren är budskapet |
|
Skribent: Frida Arnqvist Engström Nummer: 1/2013 Sida: 36-39 Beskrivning: Sedan 1994 stickar Lisa Anne Auerbach på en revolution. Hennes starka politiska budskap når oss bokstavligt talat in på kroppen. |
Möt gatukonstens kvinnor |
|
Skribent: Eva Magnuszewska Nummer: 1/2013 Sida: 40-44 Beskrivning: Med Mad C, Barbara 62, Lady Pink, Jamila Drott (Massacre) och Carolina Falkholt (Blue, Graffita) |
Konsthuset lägger ned, Fotografin tar över Skåne, Röhsska museet 100 år |
|
Skribent: Nummer: 1/2013 Sida: 45 Beskrivning: Noterat |
En ovanligt intelligent man |
|
Skribent: Rikard Ekholm Nummer: 1/2013 Sida: 46-49 Beskrivning: En man med starka och svängande känslor; en av sin tids mest fascinerande och mångbottnade konstnärer. En bra dansare med rolig humor, som också är brutalt ärlig, lojal och vänlig. Minnesorden om Mike Kelley är många och drar åt lite olika håll. |
Seriestormare |
|
Skribent: Bo Borg Nummer: 1/2013 Sida: 50-52 Beskrivning: Mötet. Utställningen »Seriestorm« på Skövde Konsthall vädrar ut den patriarkala taveltraditionen. |
Hon var konstruktivismens påve |
|
Skribent: Jan Torsten Ahlstrand Nummer: 1/2013 Sida: 53 Beskrivning: »Konstruktivistdrottningen« Denise René dog i somras, nästan 100 år gammal. Redan under den tyska ockupationen öppnade hon 1944 sitt galleri vid Rue la Boétie i Paris med Victor Vasarély som den förste utställaren. |
Cecilia, August och Ivan |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 1/2013 Sida: 54 Beskrivning: Intervju med Cecilia Edefalk om hennes många samtal med August Strindberg och kommande mediala intervju med Ivan Aguéli |
Konst på gator och torg |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 1/2013 Sida: 55 Beskrivning: Intervju med Carilone Lund om Sveriges konstföreningars konstbildningstema "Konst och arkitektur i det offentliga rummet" |
Nordisk konferens om framtidens konstförening, Vi söker er konstförenings historia |
|
Skribent: Nummer: 1/2013 Sida: 55 Beskrivning: Kortfattat |
Artikel med underligheter - "Sikta mot skogsbrynet" i nr 2/2012 |
|
Skribent: Jan Torsten Ahlstrand, Jan Hemmel Nummer: 1/2013 Sida: 56 Beskrivning: Debatt |
Galleri Blå |
|
Skribent: Nummer: 1/2013 Sida: 59 Beskrivning: Serie |
Surrealister 4ever! |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 4/2012 Sida: 03 Beskrivning: Ledare. Tema: Surrealister 4ever |
»Upplyst« på Artipelag |
|
Skribent: Nummer: 4/2012 Sida: 05 Beskrivning: Aktuellt. Utställningen Upplyst - det elektriska ljuset som konstens fe. |
Inta Ruka »People I know« Bildurval av Lars Tunbjörk och Patric Leo, text av Ute Eskildsen, Bokförlaget Max Ström, 2012 |
|
Skribent: Magnus Bons Nummer: 4/2012 Sida: 06 Beskrivning: Bokrecension |
Kåa Wennberg "Julia Beck" Bokförlaget Axplock och Zornmuseet, 2012 Kåa Wennberg Bokförlaget Axplock och Zornmuseet, 2012 |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 4/2012 Sida: 06-07 Beskrivning: Bokrecension |
Per Helge »Landskapelser« Rallarros förlag, 2012 |
|
Skribent: Lennart Sjögren Nummer: 4/2012 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Konstpris till Hans Jörgen Johansen, Monika Larsen Dennis utför veteranmonument |
|
Skribent: Nummer: 4/2012 Sida: 08 Beskrivning: Noterat |
Surrealismen i svensk konst – från 1920-tal till 60-tal |
|
Skribent: Jan Torsten Ahlstrand Nummer: 4/2012 Sida: 10-17 Beskrivning: Ska man tro konstnären Ragnar von Holten så dog surrealismen ut 1966. Ändå lever den vidare. |
Supersurrealister |
|
Skribent: Martin Hägg Nummer: 4/2012 Sida: 18-24 Beskrivning: Surrealism är inne. Vi har träffat Moderna Museets John Peter Nilsson för ett samtal om surrealismens förmåga att överleva och utvecklas. |
En samtida surrealistisk föreställningsvärld |
|
Skribent: Marianna Garin Nummer: 4/2012 Sida: 26-31 Beskrivning: I Nathalie Djurbergs värld möts Pieter Bruegel och Quentin Tarantino. |
Lost and found |
|
Skribent: Frida Cornell Nummer: 4/2012 Sida: 32-36 Beskrivning: Natalie Sutinen är konstnären som har ett reserverat förhållande till fantasin men skapar poesi med sina verk. |
Roligt i helvetet |
|
Skribent: Johanna Theander Nummer: 4/2012 Sida: 38-41 Beskrivning: Intervju med Tilda Lovell |
Stor litteratur i bildrika utgåvor |
|
Skribent: Anders Djerf Nummer: 4/2012 Sida: 40-50 Beskrivning: Seriealbumsversioner av klassiska litterära verk är en konstboksgenre som växer i storlek för varje år. |
Strindberg som konstkritiker |
|
Skribent: Conny C-A Malmqvist Nummer: 4/2012 Sida: 42-46 Beskrivning: Som målare var August Strindberg en djärv konstnär som förebådar den abstrakta expressionismen. Men som konstkritiker var han en bitvis reaktionär bakåtsträvare. |
Äntligen! Elna Svenle - ny chef för Vandalorum, Utställningen som försvann - Nextart Gallery, Liljevalchs rustar upp |
|
Skribent: Nummer: 4/2012 Sida: 47 Beskrivning: Noterat. Documenta-curatorn Carolyn Christov-Bakargiev toppar tidskriften ArtReviews lista över konstvärldens 100 mäktigaste personer. |
Från nystan till bild |
|
Skribent: Lennart Sjögren Nummer: 4/2012 Sida: 52-54 Beskrivning: Mötet: Kicken Ericson |
Parets ömhet |
|
Skribent: Ingmar Simonsson Nummer: 4/2012 Sida: 55 Beskrivning: Skulptur - serie under 2012 |
När jag mötte Jeff Koons |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 4/2012 Sida: 56 Beskrivning: Nya Astrup Fearnleymuseet i Oslo. |
Dr. Synthetic ställer diagnos |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 4/2012 Sida: 57 Beskrivning: Under Konstens Vecka anlitade Sveriges Konstföreningars distrikt i Uppsala konstnären Bill-Ove Jonsson alias Dr. Synthetic för att ta tempen på kulturklimatet i länet. |
Seminarium om konstföreningarnas roll i Skåne, Förbundsstämma i Kiruna, 40 år som riksförbund |
|
Skribent: Nummer: 4/2012 Sida: 57 Beskrivning: Kortfattat |
Galleri Blå |
|
Skribent: Nummer: 4/2012 Sida: 59 Beskrivning: Serie |
Sverige, Sverige |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 3/2012 Sida: 03 Beskrivning: Ledare. Tema: Sverige, Sverige - om bilden av Sverige i konsten |
Världar och verkligheter på Länsmuseet Gävleborg |
|
Skribent: Nummer: 3/2012 Sida: 05 Beskrivning: Aktuellet |
Julien Bourgeois "Swedish Music Landscape", Edition Microcultures, 2012 |
|
Skribent: Emelie Ånskog Nummer: 3/2012 Sida: 06 Beskrivning: Bokrecension |
Carolina Brown "Liksom en herdinna", Carlssons Förlag, 2012 |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 3/2012 Sida: 06-07 Beskrivning: Bokrecension |
Dan Jönsson "Estetisk rensning – bildstrider i 2000-talets Sverige", 10-tal, 2012 |
|
Skribent: Annika Marusarz Nummer: 3/2012 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Ny konstmässa - Affordable Art Fair, Art by Video, MAP lägger ned |
|
Skribent: Nummer: 3/2012 Sida: 08 Beskrivning: Noterat |
Svenskheten sönderplocad |
|
Skribent: Sophie Allgårdh Nummer: 3/2012 Sida: 10-16 Beskrivning: Traditionella värderingar sätts under lupp av konstnärer som punkterar Ultima Thule och PR-konsulternas nationsbranding. |
Identitetskris med humor och vemod |
|
Skribent: Johanna Theander Nummer: 3/2012 Sida: 18-23 Beskrivning: Lars Tunbjörks bilder av den svenska småstaden speglar hela landet. Kan man genom fotografi spegla ett helt land med alla dess nyanser och göra rättvisa till den känsla som landet frammanar i sina invånare? |
Stor konst på små orter |
|
Skribent: Nicolas Hansson Nummer: 3/2012 Sida: 24-28 Beskrivning: Är det verkligen meningsfullt i dagens Sverige att prata om konst i periferin? Vittnesbörd från en praktiker i periferin. Bl.a. Virserums konsthall, Växjö konsthall |
För den goda saken |
|
Skribent: Frida Cornell Nummer: 3/2012 Sida: 30-33 Beskrivning: Ännu en konsthall utanför stan, minns jag att jag tänkte när Konsthall C slog upp portarna i Hökarängen 2004. Men den visade sig vara betydligt mer: ett konstverk i sig, skapat av Per Hasselberg. |
Skildringar från överallt |
|
Skribent: Sara Skoglund Nummer: 3/2012 Sida: 34-37 Beskrivning: Dörren står öppen och gatan utanför ligger tom. Bryggkaffet står på varmhållning. Ylva Ceders måleri tar tid på sig. |
documenta (13) – konstutställning eller filosofisk diskurs? |
|
Skribent: Jan Torsten Ahlstrand Nummer: 3/2012 Sida: 38-41 Beskrivning: Documenta i Kassel har sedan starten 1955 vuxit till den mest uppmärksammade av alla regelbundet återkommande icke-kommersiella konstutställningar. |
Konst och katastrofer |
|
Skribent: Gert Z Nordström Nummer: 3/2012 Sida: 42-45 Beskrivning: Våra massmedier bombarderar oss dagligen med okommenterade bilder av katastrofer från världens alla hörn. Men hur har konsten genom tiderna förhållit sig till mänsklig olycka i den stora skalan? |
Klipparkonst |
|
Skribent: Carl Undehn Nummer: 3/2012 Sida: 46-48 Beskrivning: Thomas Demand räknas idag som en av Tysklands främsta konstnärer. Med endast papper och klister som verktyg skapar han imponerande modeller av verkligheten. |
Bråket i Kivik fortsätter, ÄGD - Hembygdskonst |
|
Skribent: Nummer: 3/2012 Sida: 49 Beskrivning: Noterat |
Correspondance och kreativitet i ateljén |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 3/2012 Sida: 50-53 Beskrivning: Mötet: Jarl Ingvarsson och Marie Capaldi |
Där björklöven viskar i vinden |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 3/2012 Sida: 54 Beskrivning: Armkroksresa till Berlinbiennalen |
Ljudet av brännässla |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 3/2012 Sida: 55 Beskrivning: Andlighet i konsten - Christine Ödlund, Cecilia Edefalk |
Konstföreningens Dag, Caroline Lund ny verksamhetsutvecklare |
|
Skribent: Nummer: 3/2012 Sida: 55 Beskrivning: Kortfattat |
Arne Jones spiral |
|
Skribent: Ingmar Simonsson Nummer: 3/2012 Sida: 56 Beskrivning: Skulptur - serie under 2012 |
Do It Youself Or Die |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 2/2012 Sida: 03 Beskrivning: Ledare. Tema: DIY or die |
Bill Viola på Nordiska Akvarellmuseet |
|
Skribent: Nummer: 2/2012 Sida: 05 Beskrivning: Aktuellt |
Tomás Saraceno, "14 Billions (working title)", Red. Sara Arrhenius och Tomás Saraceno. Bonniers Konsthall/Skira 2011 |
|
Skribent: Magnus Bons Nummer: 2/2012 Sida: 06 Beskrivning: Bokrecension |
”Ylva Ogland”, Text av Nicola Trezzi, Orosdi-Back, 2011 |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 2/2012 Sida: 06-07 Beskrivning: Bokrecension |
Marika Bogren "Tyra Lundgren – keramiker, målare, resenär", Carlssons Bokförlag, 2011 |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 2/2012 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Spritmuseum öppnar, Helene Billgren firar med SAK, Efter rondellhunden kommer Snökatten |
|
Skribent: Nummer: 2/2012 Sida: 08 Beskrivning: Noterat |
DIY -Grow Or Die |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 2/2012 Sida: 10-14 Beskrivning: Nordens största konstmässa Supermarket. Intervju med Pontus Raud och Andreas Ribbung. |
Ett ansikte utåt |
|
Skribent: Emelie Ånskog Nummer: 2/2012 Sida: 16-21 Beskrivning: Skyltfönster finns det gott om. Även tomma. I Malmö och i Linköping har man hittat två olika sätt att låta fasaden och fönstret utåt förmedla konst till folket. Tidningen Fasad samt Jr Konsthallen |
Jämtlands läns konstförening 100 år, Damien Hirst i helfigur, Galleri Blå |
|
Skribent: Nummer: 2/2012 Sida: 23 Beskrivning: Noterat samt serie |
Det är fint att vara ful |
|
Skribent: Frida Arnqvist Engström Nummer: 2/2012 Sida: 24-28 Beskrivning: Gruppen Fuldesign - Pernilla Klüft, David Klüft Frimark och Roland Larsson |
Materialutmattning |
|
Skribent: Bo Borg Nummer: 2/2012 Sida: 30-34 Beskrivning: Intervju med Carolina Falkholt |
Det jäser i Göteborg |
|
Skribent: Sara Arvidsson Nummer: 2/2012 Sida: 36-40 Beskrivning: När konstlivet i Stockholm till stor del verkar ha präglats av kommersiella intressen, anses ofta den göteborgska scenen mer påverkad av ideella initiativ. |
Fildelning streetstyle |
|
Skribent: Eva Paulsen Nummer: 2/2012 Sida: 42-45 Beskrivning: Intervju med Adam Bartholl, konstnären bakom fenomenet Dead Drops |
Sikta mot skogsbrynet |
|
Skribent: Jan Hemmel Nummer: 2/2012 Sida: 46-48 Beskrivning: Halmstadkonstnären Arvid Carlsson valde bort en plats i konsthistorien |
En folklig skulptör |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 2/2012 Sida: 50-52 Beskrivning: Mötet: Lenny Clarhäll |
Kvalitetsbegrepp i konsthantverket |
|
Skribent: Kristina Möster Nilsson Nummer: 2/2012 Sida: 54 Beskrivning: Intervju med Agnieszka Knap, projektledare på KHVC |
Höstens seminarium, Tala konst, tala liv, Åre konstförening ockuperar kulturhus |
|
Skribent: Nummer: 2/2012 Sida: 55 Beskrivning: Kortfattat |
Andlighet i den skandinaviska konsten |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 2/2012 Sida: 55 Beskrivning: Intervju med Caroline Levisse |
Eric Grates Yxman |
|
Skribent: Ingmar Simonsson Nummer: 2/2012 Sida: 56 Beskrivning: Skulptur - serie under 2012 |
Ett slag för freden |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 1/2012 Sida: 03 Beskrivning: Ledare. Tema: Krig & fred |
Mario Merz på Bildmuseet |
|
Skribent: Nummer: 1/2012 Sida: 05 Beskrivning: Aktuellt |
Martin Bogren »Lowlands«, Bokförlaget Max Ström, 2011 Bokförlaget Max Ström, 2011 |
|
Skribent: Eva Dandanelle Nummer: 1/2012 Sida: 06 Beskrivning: Bokrecension |
Carol K Russell »Fiber Art Today«, Schiffer Publishing, 2011 |
|
Skribent: Marianne Erikson Nummer: 1/2012 Sida: 06-07 Beskrivning: Bokrecension |
Andreas Gedin »Jag hör röster överallt! Step by step«, ArtMonitor, Göteborg, 2011 |
|
Skribent: Lars-Erik Hjertström Lappalainen Nummer: 1/2012 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Oskar Mörnerud belönad, På nya jobb, Uppåt på konstmarknaden |
|
Skribent: Nummer: 1/2012 Sida: 08 Beskrivning: Noterat |
Ta tillbaka historien! (tema) |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 1/2012 Sida: 10-14 Beskrivning: Dubrovniks gamla stadsdel i juli månad är en hektisk plats. Kryssningsfartygen stjälper av sina horder av passagerare, som raskt försvinner ner in i gränderna innanför stadsmuren. |
Kamouflerad konst (tema) |
|
Skribent: Magnus Bons Nummer: 1/2012 Sida: 16-21 Beskrivning: Juan Pedro Fabra Guemberenas verk fungerar som en reflexionsyta som ger plats åt bilden av krigsskildringarnas inbjudande skönhet och samtidigt underminerar dess estetik. |
Konst och politik i Berlin, Documenta utan curatoriska principer, VIP Art Fair får nytt blod |
|
Skribent: Nummer: 1/2012 Sida: 23 Beskrivning: Noterat |
Leka med historien (tema) |
|
Skribent: Kim West Nummer: 1/2012 Sida: 24-28 Beskrivning: Porträtt av Runo Lagomarsino |
Att aldrig vända bort blicken (tema) |
|
Skribent: Elna Svenle Nummer: 1/2012 Sida: 30-34 Beskrivning: I december 2011 tog USA med sig kriget hem. Då röstade senaten igenom att såväl medborgare som utlänningar misstänkta för terrorbrott kan gripas på amerikansk mark och därefter spärras in av militären på obestämd tid utan rättegång. Om Jenny Holzer. |
Med ryggen mot Muren (tema) |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 1/2012 Sida: 36-39 Beskrivning: I Larissa Sansours verk utmanas både den israeliska ockupationen av palestinska områden och den stereotypa massmediabilden av konflikten i Mellanöstern. |
För att minnas behövs ingen skugga (tema) |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 1/2012 Sida: 40-43 Beskrivning: Vem kommer i framtiden att skildra krigets nakna och grymma ansikte i en värld där konstnärer och fotojournalister inte får tillgång till verkligheten utan får nöja sig med en virtuell kopia? Om Harun Farocki, An-My Lê m.fl. |
Bortom fiktion och vetenskap |
|
Skribent: Christina Fagerström Nummer: 1/2012 Sida: 44-48 Beskrivning: Nästa år är det 40 år sedan Robert Smithson omkom i en flygolycka. Och i september förra året återinvigdes hans Broken Circle/Spiral Hill i holländska Emmen. Smithson är en konstnär vars aktualitet bara ökat med åren. |
Däggdjur med outgrundliga blickar |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 1/2012 Sida: 50-52 Beskrivning: Mötet: Skulptören Eva Fornåå |
Luther, Cranach och Twitter |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 1/2012 Sida: 54 Beskrivning: m Luther hade levt idag skulle han förmodligen använt sig av dagens teknik för att sprida sitt budskap. Kanske hade han Twittrat sina 95 teser istället för att spika upp dem på en kyrkoport? |
Konst som flyger |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 1/2012 Sida: 55 Beskrivning: SAS Group Club Sweden |
Lorem ipsum, Avtal med sensus |
|
Skribent: Nummer: 1/2012 Sida: 55 Beskrivning: Kortfattat |
Christian Bergs Torso-26 |
|
Skribent: Ingmar Simonsson Nummer: 1/2012 Sida: 56 Beskrivning: Skulptur - serie under 2012 |
Galleri Blå |
|
Skribent: Nummer: 1/2012 Sida: 59 Beskrivning: Serie |
Glasklart |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 4/2011 Sida: 03 Beskrivning: Ledare. TEMA: Glasklart. Om glaskonst |
Glasstress på Millesgården |
|
Skribent: Nummer: 4/2011 Sida: 05 Beskrivning: Aktuellt |
Tore Berger: Polaroid i Hagalund, Nielsen & Norén Förlag, 2011 |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 4/2011 Sida: 06 Beskrivning: Bokrecension |
Den andra vägen, Redaktörer: Ernst Billgren och Jan Åman, Albert Bonniers Förlag 2011 |
|
Skribent: Annika Marusarz Nummer: 4/2011 Sida: 06/07 Beskrivning: Bokrecension |
Tryck, En bok om Ola Åstrand med texter av Annika von Hauswolff, Pontus Hammarén och Clemens Altgård, Kning Disk 2010 |
|
Skribent: Bo Borg Nummer: 4/2011 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Blicka ned i avgrunden (bokprojektet Avgrunden), Östgöta Konstförening 90 år |
|
Skribent: Nummer: 4/2011 Sida: 08 Beskrivning: Noterat |
Glasriket på det sluttande planet (tema) |
|
Skribent: Mailis Stensman Nummer: 4/2011 Sida: 10-14 Beskrivning: |
Småstadsskildrare med glimten i ögat |
|
Skribent: Ingela Hofsten Nummer: 4/2011 Sida: 16-19 Beskrivning: Mötet: Carina Kågström |
Hitta tonen som får allt att vibrera (tema) |
|
Skribent: Bo Borg Nummer: 4/2011 Sida: 20-24 Beskrivning: Intervju med Ingalena Klenell |
Ludvig sätter bollen i krysset (tema) |
|
Skribent: Nicolas Hansson Nummer: 4/2011 Sida: 26-31 Beskrivning: Porträtt av Ludvig Löfgren |
Ännu fler glaskonstnärer att hålla ett öga på (tema) |
|
Skribent: Mailis Stensman Nummer: 4/2011 Sida: 32-36 Beskrivning: Fredrik Nielsen, Peter Hermansson, Annika Jarring m.fl. |
I ett hus vid skogens slut (tema) |
|
Skribent: Sara Skoglund Nummer: 4/2011 Sida: 38-41 Beskrivning: Intervju med Signe Dalsgaard Agborg |
Leva utan klocka |
|
Skribent: Tomas Polvall Nummer: 4/2011 Sida: 42-46 Beskrivning: Sommaren 1924 hyrde Edward Hopper och hans hustru Jo ett hus i Truro på Cap Cod. Dit skulle de återvända varje sommar under de kommande 43 åren. |
Det spritter i glasfabriken (tema) |
|
Skribent: Thomas Lissing Nummer: 4/2011 Sida: 48-53 Beskrivning: The Glass Factory har på kort tid etablerat sig som ett upplevelsebaserat glasmuseum i toppklass. Med aktuella utställningar, interaktiva workshops och ett brett program har man skapat sig en alldeles egen profil. |
Konstföreningarnas dag |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 4/2011 Sida: 54 Beskrivning: Besök på Moderna Museet |
Kvalitetsbegrepp i konsthantverket, Jubilarer |
|
Skribent: Nummer: 4/2011 Sida: 55 Beskrivning: Kortfattat |
Samarbete med Riksutställningar |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 4/2011 Sida: 55 Beskrivning: |
Svenska Fotobokspriset till Maria Miesenberger, X:et i Saltis, Säg det med glasmusik!, Baertling slår rekord |
|
Skribent: Nummer: 4/2011 Sida: 56 Beskrivning: Noterat |
Galleri Blå |
|
Skribent: Nummer: 4/2011 Sida: 59 Beskrivning: Serie |
Töj, bänd och sträck |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 3/2011 Sida: 03 Beskrivning: Ledare. TEMA: Radikalrealister? |
Bortom Underjorden med Torsten Jurell |
|
Skribent: Nummer: 3/2011 Sida: 05 Beskrivning: Aktuellt: Torsten Jurell ställer ut på Röhsska museet i Göteborg |
Gittan Jönsson: Dammsugerskans fyrtiotvå uppdrag, Carlssons Förlag, 2011 |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 3/2011 Sida: 06 Beskrivning: Bokrecension |
Attraktion – Konsten i Citytunneln, Red: Karin Faxén Foto: Merja Diaz Bokförlaget Arena, 2011 |
|
Skribent: Eva Dandanelle Nummer: 3/2011 Sida: 06/07 Beskrivning: Bokrecension |
Det andra önskemuseet, Moderna Museet, 2011 |
|
Skribent: Sara Arvidsson Nummer: 3/2011 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Ai Weiwei i full frihet, Schyssta museer, Stadslabbande i Mariestad |
|
Skribent: Nummer: 3/2011 Sida: 08 Beskrivning: Noterat |
Innerst inne är man alltid ensam (tema) |
|
Skribent: Maria Johansson Nummer: 3/2011 Sida: 10-16 Beskrivning: Intervju med Karin Broos |
Självlysande skör röd tråd |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 3/2011 Sida: 18-20 Beskrivning: Mötet: Katarina Norling |
Slaget om realismen som inte längre finns (tema) |
|
Skribent: Jessica Kempe Nummer: 3/2011 Sida: 22-28 Beskrivning: Konsthistoriens begrepp har en tendens att återvända som bumeranger. Nu är det realismen som återvänder, med både auktoritära anspåk och mångtydiga undertoner. |
Känslan av sensommarsol över huden (tema) |
|
Skribent: Sara Skoglund Nummer: 3/2011 Sida: 30-34 Beskrivning: Porträtt av Gunnel Wåhlstrand |
En målerisk berättare |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 3/2011 Sida: 36-40 Beskrivning: Intervju med Aida Al-Tamimi |
Tankar inifrån husfasaden (tema) |
|
Skribent: Magnus Bons Nummer: 3/2011 Sida: 42-45 Beskrivning: Lars Lerin |
Konsten att upphandla konst |
|
Skribent: Martin Hägg Nummer: 3/2011 Sida: 46-49 Beskrivning: Lagen om offentlig upphandling reglerar hur skattebetalarnas pengar används till inköp av varor och tjänster. Intervju med bl.a Karin Willén och Kajsa Frostesson. |
Perspektivet som språngbräda |
|
Skribent: Christina Fagerström Nummer: 3/2011 Sida: 50-53 Beskrivning: Perspektivet och dess flyktpunkt. Så lyder formeln till konsthistoriens största innovation. Konstnärsnamn: bl.a. Kazimir Malevitj, Jan och Hubert van Eyck |
Minerade möbler |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 3/2011 Sida: 54 Beskrivning: Estniska konstnären Mati Karmin ställer ut i Tallinn |
En värld värd att leva i (tema) |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 3/2011 Sida: 55 Beskrivning: Internationellt seminarium i Malmö om folkbildning |
Konstföreningens dag på Moderna Museet |
|
Skribent: Nummer: 3/2011 Sida: 55 Beskrivning: Kortfattat |
Tio nya på Statens Konstråd, Skånsk höst i grafikens tecken, Anri Sala får Absolut Art Award |
|
Skribent: Nummer: 3/2011 Sida: 56 Beskrivning: Noterat |
Galleri Blå |
|
Skribent: Nummer: 3/2011 Sida: 59 Beskrivning: Serie |
Att ta det bokstavligt |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 2/2011 Sida: 03 Beskrivning: Ledare. TEMA: Text & bild. |
Kjartan Slettemark på Jamtli |
|
Skribent: Nummer: 2/2011 Sida: 05 Beskrivning: Aktuellt: Retrospektiv utställning med verk från 60-talet till 00-talet |
Thomas Anderberg: Den stora konstsvindeln, Bokförlaget Atlas 2010 |
|
Skribent: Eva Dandanelle Nummer: 2/2011 Sida: 06 Beskrivning: Bokrecension Om Pontus Hultén och Brillolådorna |
Martin Wickström: 99-09, I urval av Lars Liljendahl och Greger Ulf Nilsson, Våra Rum HB i samarbete med flera gallerier |
|
Skribent: Bo Borg Nummer: 2/2011 Sida: 06-07 Beskrivning: Bokrecension |
Per Kallstenius: Minne och vision, Bokförlaget Max Ström 2010 |
|
Skribent: Christina Fagerström Nummer: 2/2011 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Fotografi i fokus, Vandalorum Äntligen, Biennalsommar |
|
Skribent: Nummer: 2/2011 Sida: 08 Beskrivning: Noterat |
Konsten som översättning |
|
Skribent: Anders Olofsson och Mathias Kristersson Nummer: 2/2011 Sida: 10-15 Beskrivning: Mathias Kristersson användar sig av språket som konstnärligt arbetsmaterial. Hans uttryck rör sig fritt mellan performance, litteratur och bildkonst. |
Manligt, kvinnligt, mänskligt |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 2/2011 Sida: 16-19 Beskrivning: Mötet: Skulptören och målaren Tove Kjellmark |
På jakt efter invärtesminnet |
|
Skribent: Magnus Bons Nummer: 2/2011 Sida: 20-24 Beskrivning: Stefan Constantinescus utvidgade filmkonst har öppningar mot både språket och människans minnen. I hans verk möts svensk vardag och Rumäniens moderna historia. |
Internetminimalism och dadamaximalism |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 2/2011 Sida: 26-28 Beskrivning: Att skapa konst av URL:en, som är en hemsidas minsta beståndsdel, får anses vara den mest minimalistiska och sublimaste uttrycksformen som man kan ägna sig år inom nätkonsten. |
Tvåspråkighet |
|
Skribent: Magdalena Dziurlikowska Nummer: 2/2011 Sida: 30-34 Beskrivning: Monika Marklinger står ut i den svenska konstvärlden genom att foga samman färgstarka målningar med slagkraftiga ord. |
Konstnären som bedragerska, bedragerskan som konstnär |
|
Skribent: Sara Skoglund Nummer: 2/2011 Sida: 36-39 Beskrivning: Kristina Bengths projekt Amanda Kristina Pedersens Fysionomiska undersökningar är resultatet av ett möte mellan tre konstnärssubjekt, mellan text och bild. |
Modet att vara osäker |
|
Skribent: Bo Borg Nummer: 2/2011 Sida: 40-44 Beskrivning: Andreas Eriksson intar den Nordiska paviljongen på årets Venedigbiennal. |
Chillout eller Disneyland? |
|
Skribent: Per Brunskog Nummer: 2/2011 Sida: 46-49 Beskrivning: Brasilianska Inhotim är en av världens mest spektakulära konstinstitutioner. Världskonstens storstjärnor tumlar om i en naturskön miljö bygd med pengar från gruvindustrin. |
Sweet art |
|
Skribent: Camilla Adolfsson Nummer: 2/2011 Sida: 50-52 Beskrivning: Mossgrafitti. Pärlplattor. Skulpturer av plastpåsar och måleri med gatukritor. Det handlar om hållbar - och stridbar - gaukonst. |
Allt är inte bara pengar |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 2/2011 Sida: 54 Beskrivning: Om konstföreningar på arbetsplatser i Norden |
China Girl i Nässjö |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 2/2011 Sida: 55 Beskrivning: Om hur distriktet i Jönköping genom samarbete lyckades visa Maria Ängqvist Klyvares utställning China Girl. |
MAP i Göteborg, Melodiska sagor, Om boken År det någon konst att samla konst, Galleri Blå |
|
Skribent: Nummer: 2/2011 Sida: 56 Beskrivning: Noterat och serie |
Djuriskt - mänskligt |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 1/2011 Sida: 05 Beskrivning: Om Nathalia Edmont retrospektiv på Borås konstmuseum |
Ruben Wätte: "Visit Norrtuna" |
|
Skribent: Annika Marusarz Nummer: 1/2011 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Maria Lind: Selected Maria Lind Writing, Stenberg Press, Berlin, 2010 |
|
Skribent: Johan Lundh Nummer: 1/2011 Sida: 07-08 Beskrivning: Bokrecension |
Åsa Ersmark: Wishing Well, Färgfabriken, 2010. |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 1/2011 Sida: 08 Beskrivning: Bokrecension |
Landskapet som konst - konsten som landskap |
|
Skribent: Kristina Mezei Nummer: 1/2011 Sida: 10-15 Beskrivning: Monika Goras verk är som vägvisare. Visuellt enkla och med tydlig placering i landskap eller stad. Är de skulpturer? Tillhör de landskapet? |
Korten är bara bonus |
|
Skribent: Ingeli Aalto Nummer: 1/2011 Sida: 16-19 Beskrivning: Möte med fotografen Örjan Henriksson. |
Fotografiska nedslag |
|
Skribent: Lars-Ola Johanson Nummer: 1/2011 Sida: 20-25 Beskrivning: Om samtida fotografi, Helena Blomqvist, Lovisa Ringborg, Elisabeth Ohlson Wallin. |
Det tjänande landskapet |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 1/2011 Sida: 26-28 Beskrivning: Inget landskap är bara landskap. Landskapskonsten har länge varit en tjänare i politikens eller religionens tjänst. |
Arkivets konstnärliga natur |
|
Skribent: Magnus Bons Nummer: 1/2011 Sida: 30-34 Beskrivning: En man sitter på en liten höjd i en skog och syr en kamouflagedräkt på maskin. När han är färdig klär han på sig dräkten och försvinner in i skogens snår. The End. Om Björn Larsson och Martin Karlsson |
Ett hem hemifrån |
|
Skribent: Johan Lundh Nummer: 1/2011 Sida: 36-39 Beskrivning: Om det ökande antalet artist residencies runt om i världen. |
I den germanska semesterfabriken |
|
Skribent: Jonas Liveröd Nummer: 1/2011 Sida: 40-44 Beskrivning: Stor, större, störst! Hitlers ofärdiga semesterparadis vid Östersjöns stränder kastar en lång skugga över viken. |
Mening, tro och sammanhang |
|
Skribent: Sara Skoglund Nummer: 1/2011 Sida: 46-49 Beskrivning: Frida Tebus utför i sitt konstnärskap ett slags artificiellt återskapande av naturen i en ny kontext. |
Odd Nerdrum och hans cirkel |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 1/2011 Sida: 50 Beskrivning: Om utställningen Odd Nerdrum och hans cirkel arrangerad av Borstahusen konstförening. |
Bland, påsar, koffertar och modeller |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 1/2011 Sida: 51 Beskrivning: Om den nya regionala kulturmodellen. |
Sverres farsa målar nakna kärringar om boken X-et och Saltsjöbaden av Lars Westman, Carlsson Förlag |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 1/2011 Sida: 52 Beskrivning: Bokrecension |
Saknaden är röd |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 4/2010 Sida: 05 Beskrivning: Ola Billgren utställning Bror Hjorths hus 27 nov - 16 jan 2011 |
Evert Lundqvist, av diverse skribenter, (Nordstedts förlag/Moderna Museet, 2010) |
|
Skribent: Bo Borg Nummer: 4/2010 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
En mamsell i Akademien Ulrika Fredrica Pasch och 1700-talets konstvärld av Anna Lena Lindberg, (Bokförlaget Signum, 2010) |
|
Skribent: Berit Linden Nummer: 4/2010 Sida: 07-08 Beskrivning: Bokrecension |
Konst & Institution, red. Fredric Bedoire och Arne joki Jakobsson, (Carlssons bokförlag, 2010) |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 4/2010 Sida: 08 Beskrivning: Bokrecension |
Ett universum olikt alla andra |
|
Skribent: Anna Sandberg Nummer: 4/2010 Sida: 10-15 Beskrivning: I Lisa Manners världar existerar inga människor. Där finns inga personer att spegla sig i. Platsen lämnar hon i stället till betraktaren att ta i besittning. |
Vad var det jag sa? |
|
Skribent: Nils Hebert Nummer: 4/2010 Sida: 16-19 Beskrivning: Om Magnus Bärtås den första i Sverige som blev doktor i sin egen konst. |
Döden är en mästare från Tyskland |
|
Skribent: Magnus Bons Nummer: 4/2010 Sida: 20-25 Beskrivning: Anselm Kiefers konstnärliga universum spänner mellan mikro- och makrokosmos, mellan sandkornet i öknen och stjärnan i universums mörka natt. |
Konst för alla? |
|
Skribent: Martin Hägg Nummer: 4/2010 Sida: 27-31 Beskrivning: Vi tittar närmare på offentlig konst. Vem beställer den? Vem betalar? Och för vem är den egentligen till? |
Det lekfulla landskapet |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 4/2010 Sida: 32-37 Beskrivning: Martin Ålund: "En vit, västerländsk, heterosexuell man i 40-årsåldern som målar landskap med romantiska referenser – kan det bli värre?" |
En förlorad värld |
|
Skribent: Frida Cornell Nummer: 4/2010 Sida: 38-41 Beskrivning: Det blåser kulturkonservativa vindar kring museiknuten. Konsten tuktas till att vara objektiv och motståndslös. Men var finns den konst som är obefläckat ren, fri från konnotationer? |
Skulpture in på bara skinnet |
|
Skribent: Christina Fagerström Nummer: 4/2010 Sida: 42-46 Beskrivning: Om konstnären Ron Mueck och hans skulpturer |
Bland omrdödare och hjältemonument |
|
Skribent: Jan Torsten Ahlstrand Nummer: 4/2010 Sida: 47-49 Beskrivning: Om Raul Wallenberg monument |
Utställning utan gränser |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 4/2010 Sida: 50 Beskrivning: Utställning med Rafael Rozendaal på galleri Pictura i Lund |
En magisk afton |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 4/2010 Sida: 51 Beskrivning: Om en performance arrangerad av distrikt Östergötland under Konstens Vecka i Linköping |
Nationalmålare fyller år |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 4/2010 Sida: 52 Beskrivning: 150 år sedan Bruno Liljefors och Anders Zorn föddes. |
Listor, listor… |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 4/2010 Sida: 52 Beskrivning: Om ArtMagazine 100 topp lista över världens mäktigaste i konstvärlden. |
Roj Friberg |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 3/2010 Sida: 05 Beskrivning: Om utställningen med Roj Friberg på Edsviks Konsthall 4/9-24/10-2010 |
Plats, poetik och politik: Samtida konst i det offentliga rummet av Linda Fagerström & Elisbeth Haglund, red, Bokförlaget Arena, 2010 |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 3/2010 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Birgit Rausing: Agda Holst, livet, konsten (Carlssons Förlag, 2010) |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 3/2010 Sida: 07-08 Beskrivning: Bokrecension |
Peter Cornell: Mannen på gatan, Prostitution och modernism, (Gidlunds, 2000) |
|
Skribent: Eva Dandanelle Nummer: 3/2010 Sida: 08 Beskrivning: Bokrecension |
Vad är seriekonst? |
|
Skribent: Gunnar Krantz Nummer: 3/2010 Sida: 10-15 Beskrivning: Utomlands drar seriemuseer och seriemässor en stor publik. I Sverige hittar man serierna bredvid godiset i livsmedelsaffären. Möt en konstart som fortfarande kämpar mot fördomarna. |
Konst i utmärkt bokform |
|
Skribent: Anders Djerf Nummer: 3/2010 Sida: 16 Beskrivning: Om svensk bokkonst |
Hund, räv eller kamel? |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 3/2010 Sida: 18-22 Beskrivning: Om konstnären Linda Shamma Östrand |
En kapten går i land |
|
Skribent: Maria Johansson Nummer: 3/2010 Sida: 24-28 Beskrivning: Joakim Lindengren är en kultfigur i Seriesverige. Men nu tackar hans figur Kapten Stofil för sig. |
Eskapism och samhällsengagemang |
|
Skribent: Rikard Ekholm Nummer: 3/2010 Sida: 30-34 Beskrivning: Amerikanska serier om män och kvinnor i tajts som vill rädda världen har ändrat karaktär. Nu, 2010, har serierna större bredd. |
Befrielsen kommer genom Neo Pop |
|
Skribent: Sara Arvidsson Nummer: 3/2010 Sida: 36-39 Beskrivning: 1992 salufördes en ny term av den inflytelserike japanske konstkritikern Noi Sawaragi. ”Neo Pop” såg dagens ljus i den uppgående solens rike. |
Magisk diskbänksrealism |
|
Skribent: Karin Faxén Nummer: 3/2010 Sida: 40-45 Beskrivning: Små vita fina blomblad svävar i försommarluften utanför fönstret, ett litet nytt barn sover och drömmer sött i sin vagn i trappen. Välkommen till Helena Roos värld |
Konstnären på vita duken |
|
Skribent: Fredrik Söderlund Nummer: 3/2010 Sida: 46-49 Beskrivning: Vi tittar närmare på filmvärldens version av konstnären, som inte alltid behöver vara en romantiserande bohemsaga. Genom historien har det skapats ett antal närskådande och banbrytande porträtt. |
På tur i konstens Ruhr |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 3/2010 Sida: 50 Beskrivning: Om kulturhuvudstaden 2010 Ruhr-området och konstutbudet |
Att våga det stora |
|
Skribent: Mathias Jansson
Mathias Jansson Nummer: 3/2010 Sida: 51 Beskrivning: Om Blekinge distriktets EU-projket med Polen och andra stora samarbeten i distriktet. |
Omgiven av Picasso |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 3/2010 Sida: 51 Beskrivning: Om seminariet "Kvalitet i konsten" på Grafikens Hus i Mariefred |
Det våras för renässansen |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 2/2010 Sida: 05 Beskrivning: Utställningen "And there was light" i Göteborg tom 15 augusti. |
Kjartan Slettemark- konsten att falla av Brita Olson, Idun A Husabö och Susanna Slöör, (Carlsson Bokförlag 2010) |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 2/2010 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Kristoffer Zetterstrand: Virtual Artifacts. Works 2002-2009, (Biondi Books, 2009) |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 2/2010 Sida: 08 Beskrivning: Bokrecension |
Parallell historia - Skånes konstarenor 1968-2008, utgiven av Signal- Center för samtidskonst, 2009. |
|
Skribent: Lena Karlsson Nummer: 2/2010 Sida: 08 Beskrivning: Bokrecension |
Rumskonstruktioner |
|
Skribent: Magnus Bons Nummer: 2/2010 Sida: 10-16 Beskrivning: Porträtt av konstnären Anders Sletvold Moe |
Att göra allt man vill |
|
Skribent: Anna Sandberg Nummer: 2/2010 Sida: 18-22 Beskrivning: Porträtt av konstnären Emma Pilipon |
En Skitstövel för kulturen |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 2/2010 Sida: 24 Beskrivning: Om verket "Skitstövel" av Roland Haeberlein. |
Skånsk konsthistoria i pocketformat |
|
Skribent: Jan Hemmel Nummer: 2/2010 Sida: 26-31 Beskrivning: ’Skåningen är rödlätt, påklädd och ätande’ skrev Carl August Ehrensvärd på 1700-talet. Vi tar en snabblektion i skånsk konsthistoria. |
Från konstrundor till den vita kuben |
|
Skribent: Martin Hägg Nummer: 2/2010 Sida: 32-37 Beskrivning: I det skånska konstlandskapet möts konstens centrum och periferi. Utåtriktat står mot lokalt, samtidsinriktat idébaserat står mot en mycket mer återhållsamt föremålsbaserad konst. |
På spaning efter den alternativa konstscenen |
|
Skribent: Lena Karlsson Nummer: 2/2010 Sida: 38-43 Beskrivning: Vid sidan om konstinstitutionerna och de kommersiella gallerierna har den konstnärsdrivna galleriscenen i Malmö under senare decennier vuxit sig allt starkare. |
Staden som ligger där den ligger |
|
Skribent: Per Brunskog Nummer: 2/2010 Sida: 44-48 Beskrivning: Öresundsbron firar snart tioårsjubileum och i slutet av året öppnar Citytunneln. Men hur ser egentligen relationen ut mellan konstlivet i Malmö och Köpenhamn ut så här ett decennium efter det att bron öppnades? |
Nationalgalleriet 25 år |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 2/2010 Sida: 49 Beskrivning: Noterat |
Det händer i Malmö och nära intill |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 2/2010 Sida: 49 Beskrivning: Noterat |
Nytt konstcentrum |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 2/2010 Sida: 49 Beskrivning: Noterat |
Arvet efter Carl Friberg |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 2/2010 Sida: 50 Beskrivning: Om Sala konstförening och Aguélimuseet. |
På besök i Teterow |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 2/2010 Sida: 51 Beskrivning: Om Sjöbo konstförening och deras samarbete med tyska konstnärer |
Konsten att samarbeta |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 2/2010 Sida: 51 Beskrivning: Intervju med Göran Groth från Förbundet Sveriges Museivänner |
Burlövs Konstförening 40 år |
|
Skribent: Mathias Jansson Nummer: 2/2010 Sida: 51 Beskrivning: Jubileumsskrift av Burlövs konstförening |
Erik Paiser "Fiendens ansikte" |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 1/2010 Sida: 05 Beskrivning: Om utställningen på Norrköpings konstmusuem 30/1-11/4 2010 |
Franco Leidi - Att vara tillsammans (av Thomas Kjellgren och Sune Nordgren) |
|
Skribent: Bo Borg Nummer: 1/2010 Sida: 07 Beskrivning: Bokrecension |
Vår tanks på 80-talet (Galleri Lars Bohman, 2009) |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 1/2010 Sida: 07-08 Beskrivning: Bokrecension |
Annie Leibovitz på uppdrag (Max Ström bokförlag, 2009) |
|
Skribent: Eva Dandanelle Nummer: 1/2010 Sida: 08 Beskrivning: Bokrecension |
Med lätta steg i i framtiden |
|
Skribent: Anders Olofsson Nummer: 1/2010 Sida: 10-16 Beskrivning: Matti Kallioinens konst liknar inte någon annan. Med lätta steg rör han sig i ett fantasifullt landskap som lånat sina karaktärsdrag från 60-talets science fiction-filmer, avancerad hjärnforskning och hypermodern electronica. |
Croque Monseieur eller Bockarna Bruse? |
|
Skribent: Ann Mårtens Nummer: 1/2010 Sida: 17 Beskrivning: Om Truls Melins skulptur Mentalt sällskap |
Världar intill |
|
Skribent: Gabrielle Björnstrand Nummer: 1/2010 Sida: 19-22 Beskrivning: Om Christine Ödlund |